CKV varendonck college

Maquette gemaakt door leerlingen uit havo 4 in 2023
Praktische opdracht
Multiculticity
Opdrachtomschrijving
Je gaat in groepjes een deel van de stad ontwerpen waar culturele diversiteit centraal staat. Denk aan een park, een gemeenschapscentrum, een plein of een straat waar verschillende culturen samenkomen. Hoe kan architectuur, inrichting en straatkunst bijdragen aan een plek waar iedereen zich thuis voelt?
Jullie eindproduct bestaat uit:
-
Een ruimtelijke maquette van jullie ontwerp.
-
Een kunstwerk in straatkunststijl dat een culturele boodschap uitdraagt.
Fase 1: Onderzoek & Conceptontwikkeling
1. Onderzoek culturele diversiteit in de stad
-
Hoe beïnvloedt culturele diversiteit het stadsbeeld?
-
Welke plekken zijn belangrijk voor ontmoeting en samenwerking tussen culturen?
-
Welke architectonische en artistieke elementen kunnen inclusiviteit bevorderen* zie onder…
2. Onderzoek Straatkunst
-
Welke vormen van straatkunst bestaan er en wat is hun maatschappelijke impact?
-
Hoe gebruiken straatkunstenaars kunst om diversiteit en identiteit onder de aandacht te brengen?
3. Ontwerp een concept
-
Kies een stadsdeel: park, plein, gemeenschapsgebouw, straat etc.
-
Maak een schets van hoe dit een inclusieve plek kan worden.
-
Bepaal hoe jullie straatkunst daarin een rol speelt.
Fase 2: Uitvoering
1. Bouw de Maquette
-
Gebruik voorgeschreven schaal karton en .
-
Denk aan inrichting, zitplekken, symbolen van diversiteit en gemeenschapsgevoel.
2. Creëer de Straatkunst
-
Ontwerp een muurschildering, graffiti of mozaïek op een schaalmodel van een muur of gebouw in de maquette.
-
Gebruik aangeleerde technieken voorgaande lessen
-
Zorg dat het een boodschap over culturele diversiteit uitdraagt.
3. Presentatie
-
Elk groepje presenteert de maquette en legt uit hoe hun ontwerp bijdraagt aan een inclusieve stad.
Beoordeling
-
Onderzoek & Concept (30%) – Duidelijkheid van ideeën en onderbouwing.
-
Maquette (40%) – Creativiteit, ruimtelijke indeling en details.
-
Straatkunst (20%) – Expressie, originaliteit en boodschap.
-
Presentatie (10%) – Helderheid en enthousiasme.
We beoordelen de opdracht klassikaal a.d.h.v een beoordelingsformulier waar bovenstaande aspecten in zijn verwerkt.