top of page

DE STAD

In de stad gebeurt het allemaal: nieuwe trends, modes en rages vinden daar vaak hun startpunt. Grote steden als Parijs, Londen, New-York en Amsterdam hebben een eigen sfeer, ritme en dynamiek, die moeilijk in een paar woorden te vangen zijn. Maar ook kleinere steden hebben een grote aantrekkingskracht,

omdat het leven daar bruisender lijkt dan daarbuiten en de mogelijkheden om je te ontplooien ruimer.

Vanouds zijn mensen van het platteland naar de stad getrokken op zoek naar avontuur of om daar hun geluk te beproeven.

Als we over de stad praten, hebben we het over twee begrippen. In de eerste plaats is een stad een locatie, een grote ruimte met straten en pleinen met veel woonhuizen, fabrieken, winkels, kantoren en gemeenschapsruimten als kerken, bioscopen en stadions.

Het karakter van de stad wordt echter niet alleen bepaald door de inrichting van de ruimte, maar bestaat vooral door de wisselwerking tussen de mensen die er wonen en hun omgeving. In Rotterdam hangt een andere sfeer dan in Maastricht.

Dat heeft niet alleen te maken met het verschil tussen de Coolsingel en het Vrijthof. De verbeelding van die wisselwerking

wordt tot uitdrukking gebracht door schrijvers, schilders, beeldhouwers, fotografen en filmers, de representatie ervan door stedenbouwkundigen en architecten.

Orienteren

Wat heb jij met steden?

Straatkunst ontdekken

architectuur

Geschiedenis en theorie

Onderzoeken

Onderzoek ter voorbereiding op je praktische opdracht

Ontwerpen

Vorm oefeningen ter voorbereiding van de praktische opdracht

Oriënteren 

Opdracht 1 Jij en de stad

  1. Het leven in een stad heeft niet altijd alleen aantrekkelijke kanten en niet iedereen zal zich er altijd thuis voelen. Ga bij jezelf na hoe jij over de stad denkt. Schrijf in trefwoorden zoveel mogelijk associaties op en breng ze daarna onder in twee kolommen: positief en negatief. Welke overheersen?

  2. Hieronder staan enkele uitspraken over de stad. Geef achter iedere uitspraak aan in hoeverre je het ermee eens bent. (1) geheel mee eens, (2) gedeeltelijk mee eens, (3) ik weet het niet precies, (4) gedeeltelijk mee oneens, (5) geheel mee oneens.                    

  3. Vergelijk je antwoorden met elkaar en ga na waarom de meningen verschillen.

  4. Beschrijf in het kort hoe volgens jou een ideale stad eruit ziet. Bedenkt daarbij wat je allemaal positief vindt en/of wat je mist  in je eigen woonplaats. Wat vind je de leukste bestaande stad en waarom? 

Uitspraken:

  • In een stad is het heerlijk wonen.

  • In een stad zijn de mensen toleranter.

  • In een stad kun je helemaal jezelf zijn.

  • Als je jong bent, moet je eigenlijk in een stad wonen.

  • Het leven in een stad is interessanter dan in een dorp.

  • In een stad kijkt niemand naar je om.

  • In een stad is het gevaarlijk.

  • Ik zou later wel in de stad willen wonen.

  • Wie van uitgaan houdt, moet eigenlijk in een stad wonen.

  • De mensen in een stad zijn ongelukkiger dan mensen van buiten.

  • In een stad leef je pas echt.

  • Kunst en cultuur komen alleen in een stad tot bloei.

  

stad collage.jpg

Opdracht 2 Straatkunst

In de les laat je je inspireren door straatkunst

door middel van de volgende bronnen:

- www.streetartutopia.com

- Bansky

- Julian Beever

Vervolgens ga je alleen of in groepjes op pad om live straatkunst te ontdekken. 

Installeer vooraf de StreetArt app. 

Kies een stad (bijv. Helmond, Eindhoven) of meerdere losse locaties waar straatkunst te vinden is.

Ga hier naartoe. 

 

A.Fotografeer minimaal 3 street art werken die jij indrukwekkend vindt.

B.Maak bij elk street art kunstwerk een selfie; je mag ook samen met een groepje op de foto gaan!

C.Maak 4 foto’s van een interessante close-ups die je ziet in de verschillende street art kunstwerken.

D. Onderzoek makers en het thema/ de achtergrond van een werk naar keuze.

straatkunst.png

Architectuur

De wereld om ons heen staat vol met allerlei vormen van architectuur. Architectuur is de kunst om gebouwen te bedenken, te tekenen en uit te laten voeren. Een ander woord voor architectuur is bouwkunst. Sommige bouwwerken vallen door hun vormgeving meer op dan andere, omdat ze groot en imposant zijn of omdat er sprake is van afwijkende vormen en bijzonder materiaalgebruik. Meestal gaat het om bouwwerken met een speciale functie bijvoorbeeld kastelen, musea, kantoren, stations, stadhuizen, kerken, bruggen etc.

Behalve de buitenkant, kan ook de binnenkant van een gebouw bijzonder zijn vormgegeven. Soms wordt de vormgeving van zowel het exterieur als het interieur door de architect ontworpen tot aan de meubels, het behang en de vloerbedekking toe.

 

Wat is nu eigenlijk een gebouw? Vitruvius, een Romeinse architect uit de eerste eeuw voor Christus, kan ons helpen met het beantwoorden van deze vraag. Volgens hem heeft een goed gebouw drie eigenschappen:

  • Functie

  • Constructie

  • Schoonheid

 

De functie van een gebouw is de manier waarop het gebruikt wordt. Dit is dus het nut dat een gebouw heeft voor de mens.

 

De constructie zorgt ervoor dat het gebouw overeind blijft staan. Deze bestaat bijvoorbeeld uit de balken op zolder of de betonnen palen in een hal.

 

Schoonheid is een moeilijk begrip. Wanneer is iets mooi en wanneer is iets lelijk? Over smaak valt niet te twisten, zeggen ze, maar je kunt wel zeggen dat er bij elk gebouw aandacht is besteed aan het uiterlijk.

 

Stijl is een begrip wat nauw samenhangt met schoonheid.

Niet ieder gebouw ziet er hetzelfde uit. Er zijn grote gebouwen, kleine gebouwen, lichte, donkere enzovoorts. Ondanks al die verschillen kun je ook bepaalde overeenkomsten zien. Zo zijn er gebouwen die bijvoorbeeld allemaal van rode baksteen gemaakt zijn of die als kenmerk zeer spits toelopende boogramen hebben.

Ook bij kleding zie je dat groepen mensen zich op een gelijke manier kleden. Sommige mensen geven de voorkeur aan een meer losse manier van kleden en dragen bijvoorbeeld wijde broeken en losse T- shirts. Anderen houden er een meer formele stijl op na. Net zoals bij kleding, kun je zeggen dat gebouwen met veel overeenkomstige kenmerken tot dezelfde stijl behoren.

 

Onthoud bovenstaande vier begrippen goed. Ze komen terug bij de vragen en de opdrachten.

In de les krijg je informatie over architectuurgeschiedenis, bouwstijlen,  bouwmaterialen en -constructies.

jij en de stad
architectuur
Geruïneerd Oude architectuur

Onderzoeken

Voor de  praktische opdracht MULTICULTICITY ga je aan de slag met het ontwerpen van een deel van de stad waar culturele diversiteit centraal staat. Denk aan een park, een gemeenschapscentrum, een plein of een straat waar verschillende culturen samenkomen. Hoe kan architectuur, inrichting en straatkunst bijdragen aan een plek waar iedereen zich thuis voelt?

In de les krijg je een presentatie over voorbeelden van architectuur en artistieke elementen die diversiteit en inclusiviteit bevorderen. Vervolgens ga je zelf op zoek naar voorbeelden. Tevens begin je met je groepje aan de eerste fase van jullie praktische opdracht.

onderzoeken
ontwerpen

Ontwerpen

Opdracht 1 Perspectief tekenen​

We gaan oefenen met ruimtelijk tekenen. In de les krijg je uitleg over een- en twee-vluchtpunt-perspectief en isometrie. Vervolgens kies je jouw startniveau: beginners maken een kubus in een-vluchtpuntperspectief, gevorderden tekenen een huis in twee-vluchtpuntperspectief en experts mogen los met hun eigen droomomgeving in twee-vluchtpuntsperspectief.

Opdracht 2 Tag ontwerp

Je gaat nu zelf aan de slag met een graffiti opdracht. Je maakt deze opdracht alleen. Je gaat een ontwerp maken van een naamtag en deze uitvoeren.

Stap 1: Het bedenken van je eigen tag: Ontleed de letters van je naam en schrijf deze op. Experimenteer hierbij met verschillende stijlen, groottes, diktes, kleuren en vormen. Begin bij de basis, waar bestaat een letter uit? Een “M” is bijvoorbeeld opgebouwd uit 4 lijntjes.

Maak per letter steeds 1 aanpassing; Geef de “M” bijvoorbeeld een krul, of pijlen aan de uiteinden. Maak verschillende aanpassingen bij de verschillende letters van je naam. Kun je letters ook omdraaien of oprekken? Werk dik, druipend of met schuine letters…alles kan en mag!

Stap 2: Ontwerp uitvoeren in kleur: Nu je een tag hebt, waarin je met de lijnen hebt geëxperimenteerd, kun je ook nog vlakken toevoegen. Deze kun je vullen met kleuren, de randen dikker aanzetten, schaduwen of patronen toevoegen.

graffity.jpg

Bron afbeelding: https://www.micklarock.com/

Opdracht 3 Maquette

Om je goed voor te bereiden voor de eindopdracht krijgen jullie gastles van maquettebouwer Elvis Kaltofen. Elvis geeft les op de Academie voor Duurzaam Gebouwde Omgeving en heeft zijn eigen ontwerpstudio  https://www.studiokaltofen.nl/

 

 

Meer weten over vormstudies? Bekijk dan hier hoe ze het op de Academie van Bouwkunst in Amsterdam aanpakken

06f7fee30754c83ff8e3939a645ba351--origam
bottom of page