CKV varendonck college

Art dossier
Not everything you do needs to be recorded.
There are several documents you should keep to provide and gain insight into your learning process.
The assignments in which you demonstrate who you are, what your experiences are in the field of arts and culture, and how you explored the themes in depth are collected in a folder; this is called an art portfolio.
The art file is digital; you create a folder called the "ckv art portfolio" yourself. At the end of the year, you submit everything together in a formatted document with the assignment that the teacher prepares in Teams. Assignments that are not created digitally (for example, a piece of work with paint) are photographed. If you wish and are able, you can also create a website (for example, like this one with WIX). In that case, you submit a document with the link to the website in Teams.
Art portfolio contents:
Art portfolio contents:
A. Art Autobiography
B. Thematic Lessons
C. Assessment of CKV 1.0
D. Assessment of CKV 2.0 (5 VWO only)
A Kunstautobiografie:
In de ckv lessen bouw je een kunstdossier op, te beginnen met een kunstautobiografie. Dit is een representatie van jouw gedachtes en ervaringen op het gebied van kunst en cultuur. We willen je de ruimte geven om deze vorm te geven op een manier die bij je past. Er zijn twee mogelijke manieren: tekstueel en beeldend. Als je een andere vorm in gedachten hebt voor je kunstautobiografie kun je dit bespreken met je docent.
Tekstueel:
Schrijf een persoonlijk verslag (minimaal 650 woorden) over jouw ervaringen op kunstzinnig en cultureel vlak. Gebruik daarbij de onderstaande vragen als uitgangspunt. Het is de bedoeling dat je al deze aandachtspunten bespreekt. Zorg ervoor dat het een persoonlijk en boeiend verslag wordt.
Begin elke rubriek met een nieuwe alinea, maar nummer ze niet. Gebruik toepasselijke ‘tussenkopjes’.
Vormgeving is een wezenlijk onderdeel van CKV. Geef je kunstautobiografie daarom op persoonlijke wijze vorm. Denk na over de lay-out, het lettertype en illustraties.
-
Beschrijf je vroegste herinnering op het gebied van kunst.
-
Beschrijf welke culturele activiteiten je wel eens hebt ondernomen. Maak duidelijk wat je mening hierover is. Je hebt vast wel eens een boek gelezen en bent ook wel eens in een bioscoop geweest, maar heb je ooit een opera bezocht? En welk museum? Aan welke film, boek of bijvoorbeeld concert denk je met het meeste plezier terug?
-
Welke vakgebieden in de kunst spreken je aan en welke minder? Bepaal een volgorde voor de disciplines en maak je eigen top zeven. Onderbouw de benummering.
. architectuur . beeldende kunsten . dans . film . fotografie .
. muziek. theater (klik hier voor meer info over de kunstdisciplines)
-
Misschien bespeel je zelf een muziekinstrument of heb je wel eens een rol in een
toneelstuk gespeeld. Op welke van de vakterreinen ben je zelf actief of actief geweest?
-
Een belangrijke factor in de hedendaagse cultuur zijn de social media. In hoeverre ben je
zelf actief op social media?
-
Geef jouw definities van kunst en cultuur.
-
Welke culturele activiteiten wil je dit schooljaar het liefst ondernemen?
-
Beschrijf tot slot kort je verwachtingen voor het vak CKV.
Beeldend:
Maak een kunstautobiografische 'box of memories'.
De vorm van deze doos bepaal je zelf.
Je moet op een creatieve manier bovenstaande vragen verwerken tot inhoud
van de doos. Denk hierbij aan afbeeldingen, festivalbandjes, concerttickets etc.
Hopelijk ben je een verzamelaar en alles-bewaarder!
Vergeet niet om foto's te maken van jouw autobiografisch ckv doosje,
je hebt ze nodig om digitaal in te leveren.
B Lesopdrachten per thema
In de lessen wordt aangegeven welke opdrachten van elk thema in het dossier
moeten. Sommige werkstukken (zoals een maquette of schilderwerk)
moet je fotograferen om digitaal in te kunnen leveren. In periode 1
leer je hoe je goede foto's kunt maken en opslaan.
Tip: Wacht niet tot het laatst met het maken van de opdrachten
maar zorg dat je ze volgens de studiewijzers maakt.
Vlak voor de toetsweek zit je niet te wachten op een hoop extra werk.
C Evaluatie CKV
Schrijf een evaluatie (ongeveer 300 woorden) waarin je omschrijft wat je het meeste is bijgebleven van de lessen en de opdrachten. Wat gaat er goed en wat kan er beter en waarom. We zijn in het bijzonder benieuwd naar jullie ervaringen met de ckv website en jullie laptops. De evaluatie is een verplicht onderdeel van je kunstdossier: Als je het erin hebt zitten wordt het afgevinkt. Het doel van deze evaluatie is dat jij bewust reflecteert op de lessen en de vakinhoud en dat wij jouw feedback mee kunnen nemen ter verbetering.
Tips om te bespreken tijdens de evaluatie, in willekeurige volgorde:
- praktische opdrachten helden, de stad, film en muziek
- het gebruik van de website (in plaats van een lesboek)
- het ondernemen van de culturele activiteiten en het schrijven van een voor- en eindverslag
- de variatie in werkvormen
- het gebruik van de laptop
- de begeleiding van je docent
- onderwerpen die je hebt gemist
- onderwerpen die je het meest zijn bijgebleven
Beoordeling Kunstdossier:
Kunstautobiografie: max. 2p
Opdrachten per thema: max 5p
Evaluatie: 1p
Verzorging en Lay-out: 2p
D 5VWO Evaluatie 2.0: Ik en Mezelf
